Notice: Use of undefined constant REQUEST_URI - assumed 'REQUEST_URI' in /var/www/vhosts/elperiodic.ad/subdominis/enfemeni/httpdocs/wp-content/themes/streetstyle-blog/functions.php on line 73
Txell Miras: “ A l’hora de dissenyar, qualsevol cosa et pot inspirar. Des de conceptes abstractes fins als més formals d’altres disciplines creatives” – En Femení
SEARCH

Txell Miras: “ A l’hora de dissenyar, qualsevol cosa et pot inspirar. Des de conceptes abstractes fins als més formals d’altres disciplines creatives”

Txell Miras: “ A l’hora de dissenyar, qualsevol cosa et pot inspirar. Des de conceptes abstractes fins als més formals d’altres disciplines creatives”

Meritxell Miras, coneguda com a Txell Miras, és una dissenyadora de moda nascuda a Sabadell el 1976. Llicenciada en Belles Arts, la seva carrera professional com a dissenyadora comença amb el debut de la seva primera col·lecció de moda a la passarel·la Gaudí el 2004, inspirada en la pel·lícula ‘Persona’ d’Igmar Begman.

Anteriorment, va estar treballant a Milà per a la línia femenina del dissenyador anglès, Neil Barrett. El seu nom apareix a llibres tan importants com el 100 new fashiondesigners (Ed. Laurence King) i a l’European Young  fashion Designers (Ed.Daab).

Miras, a més de dissenyar roba, també és il·lustradora, faceta a la qual recorre en el seu temps lliure. Els dissenys de la creadora catalana destaquen per seguir una línia de siluetes desestructurada i en què les capes i els volums juguen un paper important. També se serveix d’una paleta cromàtica escassa on predomina el blanc i el negre.

 

Com i quan decideix crear la seva pròpia marca de roba?

Quan vaig acabar d’estudiar vaig començar a treballar per Neil Barrett i ell em va animar a llençar-m’hi mentre treballava a temps parcial per a ell. 

Com va ser l’experiència de col·laborar per al dissenyador anglès?

Molt positiva. És un privilegi haver treballat 13 anys en una de les grans capitals de la moda en una firma de primera línia. He pogut treballar braç a braç amb els millors professionals del sector: dissenyadors, patronistes, comercials, estilistes, fotògrafs… Allà he après de primera mà moltes coses del negoci i de com fer una producció ben feta en elaboració i matèries primeres. Com a experiència vital també va ser molt gratificant perquè fas amics de tot el món.

Quina és la seva principal font d’inspiració a l’hora de dissenyar?

Qualsevol cosa et pot inspirar. Des de conceptes abstractes a formals d’altres disciplines creatives. Un llibre, una pel·lícula o la suma de diverses coses poden ser detonants per arrencar una col·lecció o una peça però al final una col·lecció és fruit de moltes hores de treball amb les mans, experimentant amb patrons, modelant, corregint, descartant…

Té algun referent dins el món de la moda?

Intento tenir un discurs propi però tinc referents sobretot en la manera d’encarar la creació i d’entendre el món de la moda. Guardant les distàncies, m’identifico amb noms com Rei Kawakubo, Martin Margiela i Ann Demeulemeester. Les revolucions japoneses i belgues de la moda, a grans trets, són punts de referència per allò que per mi hauria de ser la moda, més com una disciplina cultural que un món frívol, farandulero i suposadament glamurós. 

Sabem que l’art és una disciplina important per a vostè, creu que està relacionada amb el món de la moda ?

La moda és un terreny creatiu on hi ha gent que ha fet discursos molt propers a l’art però la moda en general és un negoci on la utilitat de l’objecte, del disseny, acaba guanyant la pura creació. Exemples com Carol Christian Poell i Rick Owens tenen un fort component artístic en les seves creacions, igual que Margiela i Kawakubo.

Què n’opina de la moda actual?

És una pregunta molt genèrica. Actualment la moda abraça moltes coses. Cada vegada hi ha més creadors i més mitjans per donar-se a conèixer però la gran indústria està controlada per quatre grans grups. El màrqueting és el que mana i hi ha molta homogeneïtzació però sempre hi haurà gent creativa que escapa d’allò massiu.

Quin balanç fa dels més de 14 anys dins el sector?

En general, una molt bona experiència. Hem tingut alegries i reversos però cap trasbals negatiu important i sí, en canvi, molts passos endavant. De l’experiència en vas aprenent. Hem aconseguit fer-nos un lloc i és tot un mèrit poder sobreviure amb plena llibertat creativa i independència econòmica en un país on la moda no és central, almenys la moda innovadora.

Parli’ns de la seva darrera col·lecció presentada a l’última edició de la passarel·la catalana 080 Barcelona Fashion?

La col·lecció CLINIC s’inspira en l’Hospital de Sant Pau, l’espai on celebrem les desfilades últimament. L’hospital és un espai neutre farcit d’intensitat. Un lloc on la vida es troba amb la mort, un lloc de traspàs, de naixement, de patiment. Un edifici on es barregen malalts i metges, dolor i esperança, mort i curació. La fredor de l’espai es representa amb el blanc asèptic; el patiment, amb el vermell; l’esperança, amb el verd; la curació, amb el blau; i amb el negre, la mort. Els cotons representen la puresa de les infermeres que tenen cura dels malalts, i la dels doctors, els herois salvadors de la narrativa hospitalària. Els hospitals, especialment els antics, també suggereixen un espai místic on s’intueixen ànimes en pena. En cas que existissin els esperits, l’hospital seria on se’n trobarien més.

Algun projecte per fer realitat properament?

Rellançar la botiga en línia i seguir consolidant la botiga que vam obrir fa un parell d’anys a l’Eixample de Barcelona (València 229) amb Miriam Ponsa i Josep Abril.

 

 

Text: Mari Pelegrina

You May Also Like

Leave a Reply